Dansk repetition
En Redegørelse er en gengivelse af det vigtigste af
indholdet af en tekst, samt måden det er skrevet på. En redegørelse udskiller
sig fra et referat ved at man ikke følger teksten kronologisk. Her tager man de
vigtigste eller væsentligste punkter, hvor man stiller dem sådan op at det
vigtigste kommer først. eksempel kunne være at hovedsynspunktet kommer først
hvorefter man underargumenter.
Formålet med en Redegørelse er at det skal gøre det
nemt at forstå tekstens hovedpunkter for en som ikke har læst den.
Det er vigtigt at Redegørelsen er troværdig, at man underbygger sin tekst ved at finde eksempler på sin Underbyggelse.
Det er vigtigt at Redegørelsen er troværdig, at man underbygger sin tekst ved at finde eksempler på sin Underbyggelse.
At diskuterer er noget som ofte følger med i en
redegørelse da man skal argumenter for
nogle punkter i teksten. Hvad er en diskussion så?
En Diskussion handler om at få sine synspunkter ud,
det kan gøres ved at bruge modstridende synspunkter på emnet. En diskussion
handler i bund grund at få en overbevisning ud til personer i verden om at man
har ret.
Hvordan skal man så diskutere? Skal man diskuterer i
dansk skal man finde forskellige synspunkter om et bestemt emne. En fordel er
at finde andres synspunkter som kan hjælpe dig med at virke mere troværdig
(tjek fodnote 3, med eksempler i bunden ’Konkret
eksempel’’
Hvad er en Kronik? [4]
En kronik er en længere
artikel, som sjældent er skrevet af avisen egne skribenter men muligvis af eksperter
inden for forskellige områder. En kronik behøver ikke handle om noget aktuelt
eller at slutte med en mening. En kronik kigger på emnet fra flere synspunkter.
En kronik kommer oprindeligt
fra essayet, hvor man prøver at belyse forskellige sider af en sag uden at
påstå at det man skriver er den fulde sandhed.
Kronik starter ofte med at
man præsenterer et problem, eller en oplevelse, hvor man stiller forskellige
synspunkter op, med en åben tone, samt spørgende tone som gør man kan se på
emnet med større perspektiv. Altså at man kan tænke over teksten.
En litterær analyse handler
om man skal nedbryde teksten ned i mindre bider og analyser mellem linjerne på
teksten. Altså finde en dybere mening med teksten end man lige kan se på
overfladen når man læser teksten.
Så man skal finde ud af hvad
teksten siger og hvordan den siger det.
En litterær analyse forløber
ofte sådan at man har en opbygning eller indledning hvor man fortæller om sit
emne som man perspektiverer til teksten og så skriver man så hvad man gerne vil
undersøge.
Det er vigtigt man finder
budskabet i teksten, som man underbygger ved at fortælle hvad personen siger.
Samt skal man lave en personkarakteristik. Så ender det ud med en konklusion på
2-300 ord, hvor man fortæller hvad man er fundet frem til samt hvad budskabet
er.
En masse eksempler på dette
link
for at forstå en film bedre
laver man en filmanalyse til at forklare ting omkring filmen så man nemmere
selv kan forstå det. Man starter med:
- Hvem har lavet filmen
- Instruktøren?
- Filmens titel
- Hvornår er den fra?
- Hvem har hovedrollerne
- Filmens genre
® Dokumentarfilm (beskriver virkeligheden)
® Fiktionsfilm (som reelt opdigtede historier)
· Komedie
· Thriller
· Krimi
· Ungdomsfilm
· Børnefilm
· Romantisk drama
· Science fiction
· Eventyr film
· Krigsfilm
- Filmens handling (god ide at gengive lidt af
handlingen og plottet, hvad den handler, konflikter og endelsen på filmen)
- Komposition/opbygning (berettermodellen) (lav evt selv
en spændingskurve)
- Filmtekniske virkemidler
® Hvordan er filmen klippet? (Lange klip, korte klip,
naturlige eller unaturlige)
® Hvordan er kamerabevægelsen? (håndholdt, stillbillede,
panorering, andet?)
® Hvordan er perspektiver (Frøperspektiv, Fugle, Normal)
® Hvordan er billedet beskåret? (total, supertotal,
halvtotal, nærbillede, supernærbillede)
® Hvordan er lyset i filmen? (naturligt eller kunstigt,)
® Hvordan er farverne i filmen? (naturlige eller
manipulerende)
® Noget andet ved filmen?
- Tid og rum (hvor lang tid strækker filmen sig over,
hvordan er den bygget op? Flashback osv? Hvordan er filmen baggrund bygget op?
Kulisser, naturlige steder, hvornår forgår tiden? Nutid eller fremtid? Fortid?)
- Miljø (overklasse, arbejderklasse, kom gerne med
eksempler)
- Karakter/personer (hvilken rolle de har samt deres
personlighed)
- Fortolkning (her skal man komme nærmere på budskabet)
® Er der bestemt tema i filmen? hvordan vises dette?
® Symboler? Bestemte personer eller farver=
® Budskab til seerne?
- Perspektivering (til andre film eller begivenheder som har
fællestræk med filmen. Uddyb hvordan du ser disse træk)
Hvad er en retorisk
analyse[9]
En Retorisk analyse, skal
bruges til at gengive en tale for et eksempel, eller nærmere sagt at analyserer
en tale og gengive nogle punkter i den. Det kan laves sådan her:
Stillads til at analyserer
taler.
- Hvad var dit
første indtryk af talen – hvad kan du konkret huske, hvis du om tre
sekunder skal gengive hovedtrækkene?
- Hvem var
talerens publikum – både det primære og det sekundære? (pressemøde +
tv-seere, bestyrelsen + kunderne, aktionærerne + omverden)
- I hvilken
situation talte taleren i, og hvilken aktualitet havde emnet?
- Med hvilken
troværdighed holdt taleren sin tale? – forstået som
seernes/medlemmernes/vælgerne/læsernes/publikums opfattelse af talerens
troværdighed – ikke din egen opfattelse!
- Hvordan var
talen disponeret – sådan med afsnit, inddelinger og start og slut!
- Hvordan forløb
argumentationen i talen? Appellerede taleren til publikum ved hjælp af
fakta, følelser eller talerens egen blotte personlighed – og hvor meget af
hver?
- Hvordan var
sproget? Var det klart, tydeligt, fyldt eller blottet for
sprogblomster, gentagelser eller metaforer?
- I hvor høj grad
passede talens sproglige indhold til den talesituation som taleren talte
i? (Til en begravelsen kan humor både forløse og være katastrofal, det
samme ved et firmas fremlæggelse af årsregnskabet og ligedan på
folketingets talerstol. Der findes ingen nedskrevne regler. Det handler om
at føle og forstå situationen – gjorde taleren det?)
- Hvor bundet var
taleren af sit manuskript og hvordan virkede det?
- Kunne taleren
huske talen og hvordan påvirkede en eventuel manuskriptbundethed såvel
publikum som selve leveringen?
- Hvordan var
talerens fysik og gestik? Brugte taleren hænderne? Blev der gestikuleret,
var der smil, alvor, melankoli, stod taleren stille, var taleren
flagrende, vandrende eller noget andet? Og hvordan virkede det?
- Hvordan var
stemmen? Høj, lav, blød, skinger, rolig – vekslede den, og hvis den
gjorde, hvornår skete det så, og havde det sammenhæng med emnerne?
- I hvor høj grad
forløb talen hensigtsmæssig og planmæssig i forhold til situationen?
- Ændrede talen
noget, skete der noget efterfølgende, var der reaktioner, hvad kom eller
kommer talen til at betyde både for indholdet og for taleren?
- Skabes der en ny
situation som kræver en ny, flere eller andre taler?
[3]
https://suneweile.wordpress.com/dansk-i-gymnasiet/skriftlighed-i-dansk/eksamensgenrerne/om-at-skrive-en-diskussion/
[5]
Litteraturhistorien – på langs og på tværs – kap.9, 10 og 11
[6]
http://gymdansk.weebly.com/
[8]
http://www.studieportalen.dk/kompendier/dansk/filmanalyse
[9]
’’Begreb om dansk’’ Kap.8
Syntes at man kan se du har sat dig ned og givet dig god tid til at komme hele vejen rundt! :)
SvarSletGode eksempler og ok redegørelse som var opgaven. :)
Dette er blandt top 5 :)
åhhh Mike, du sgu dejlig ;) <3
SvarSletOg super gode analyse modeller :)
SvarSlet:*
Slet