fredag den 10. april 2015

Hvad er en retorisk analyse?

”Der er 5 elementer man skal tage hensyn til når man analyserer kommunikation, eller når man selv vil kommunikere: Man skal overveje afsenderen, modtageren, emnet, situationen og det sprog og den genre der passer til.
Det retoriske pentagram opstiller i en figur forholdet mellem de dele der skal tages hensyn til hvis kommunikationen skal fungere efter hensigten. Pentagrammet giver et grafisk billede af det man kalder kommunikationssituationen.” - Begreber om dansk


I en retorisk analyse bør man analysere på:
·        Afsender og budskab - Hvem er afsenderen, og hvad er deres intention

·        Modtager og målgruppe - Er der en særlig målgruppe for teksten? Hvordan forholder afsenderen sig til modtageren?

·        Medie - Spiller det nogen rolle, hvilket medie teksten formidles igennem?

·        Kommunikations situationen - I hvilken kontekst/situation indgår teksten? Hvilken betydning har konteksten/situationen for tekstens indhold? Formår afsenderen at tilpasse teksten/talen til tid, sted og kontekst?

·        Appelformer (Logos, etos og patos) - Hvilke af appelformerne, etos, logos og patos, er fremtrædende i teksten? Hvordan virker disse appelformer med til at overbevise modtagerne?

Retoriske virkemidler - Hvilke retoriske virkemidler er fremtrædende i teksten? (Fx gentagelser, modsætninger, ironi, generalisering osv.) Hvilke retoriske virkemidler er fremtrædende i teksten? (Fx gentagelser, modsætninger, ironi, generalisering osv.) 

Til sidst bør man konkludere på om afsenderen formår at nå igennem til målgruppen og overbevise dem om budskabet? Hvorfor lykkes/mislykkes dette? Er teksten velargumenteret? Eller manipulerer den med modtagerne?

Af Anders Bay og Jonas A. Jacobsen

4 kommentarer:

  1. Dejligt med punktopstilling! Dette skaber overblik ;)

    SvarSlet
  2. Dejligt med punktopstilling! Dette skaber overblik ;)

    SvarSlet