”Der er 5 elementer man skal tage hensyn til når man analyserer kommunikation, eller når man selv vil kommunikere: Man skal overveje afsenderen, modtageren, emnet, situationen og det sprog og den genre der passer til.
Det retoriske pentagram opstiller i en figur forholdet mellem de dele der skal tages hensyn til hvis kommunikationen skal fungere efter hensigten. Pentagrammet giver et grafisk billede af det man kalder kommunikationssituationen.” - Begreber om dansk
I en retorisk analyse bør man analysere på:
· Afsender og budskab - Hvem er afsenderen, og hvad er deres intention
· Modtager og målgruppe - Er der en særlig målgruppe for teksten? Hvordan forholder afsenderen sig til modtageren?
· Medie - Spiller det nogen rolle, hvilket medie teksten formidles igennem?
· Kommunikations situationen - I hvilken kontekst/situation indgår teksten? Hvilken betydning har konteksten/situationen for tekstens indhold? Formår afsenderen at tilpasse teksten/talen til tid, sted og kontekst?
· Appelformer (Logos, etos og patos) - Hvilke af appelformerne, etos, logos og patos, er fremtrædende i teksten? Hvordan virker disse appelformer med til at overbevise modtagerne?
Retoriske virkemidler - Hvilke retoriske virkemidler er fremtrædende i teksten? (Fx gentagelser, modsætninger, ironi, generalisering osv.) Hvilke retoriske virkemidler er fremtrædende i teksten? (Fx gentagelser, modsætninger, ironi, generalisering osv.)
Til sidst bør man konkludere på om afsenderen formår at nå igennem til målgruppen og overbevise dem om budskabet? Hvorfor lykkes/mislykkes dette? Er teksten velargumenteret? Eller manipulerer den med modtagerne?
Af Anders Bay og Jonas A. Jacobsen
Dejligt med punktopstilling! Dette skaber overblik ;)
SvarSletHvorfor har du
SletDejligt med punktopstilling! Dette skaber overblik ;)
SvarSletskrevet det samme 2 gange.? ;)
Slet