Romantisk eller held?
Af Mathias Larsen - hvis du skulle være i tvivl
I dette blogindlæg, har jeg denne gang, taget fat i en af de mest udbrede litterære perioder i Danmark. I billedekunstensverden tiltaler man perioden, som Guldalderen.
Perioden der strækker sig fra 1801-1849 kaldes for romantikken. Denne periode kendes ikke på, at der var særlig meget romantik blandt folkene i Danmark, men fordi kunstnere på den ene eller anden måde var særligt interesserede i naturen og Gud - en dybere mening med livet.
"Som en reaktion på oplysningstidens fokus på fornuft og logik dyrker de romantiske værker de store følelser, kærligheden, fantasien, længslen, intuitionen, musikken, kunsten – alle som en vej til at finde ind til en dybere og højere mening med tilværelsen" - Systime
Et eksempel kan ses i eventyret Nattergalen af H.C.Andersen "(1844) er natur og kunst og livets mening tæt forbundet. En nattergal, der indfanges af den kinesiske kejser, fornøjer og rører alle ved det kinesiske hof med sin smukke sang. En dag flyver den sin vej, da den pludselig har fået konkurrence. Kejseren har nemlig fået en kunstig nattergal som gave, og denne kunstige fugl synger den samme sang om og om igen. Alle beundrer dens taktfaste melodi og dens ydre, der er prydet med diamanter. Imidlertid bliver kejseren syg, og den eneste, der kan gøre kejseren rask, er den rigtige, naturlige nattergal. Den kommer uventet tilbage for at synge for kejseren, hvorefter han rejser sig fra sit sygeleje. Kejseren tilbyder nattergalen at blive ved hoffet, men nattergalen insisterer på at blive i naturen. I dette eventyr er nattergalen forbundet med naturen og det guddommelige, og begge dele er forbundet med liv, mens den kunstige nattergal er forbundet med sygdom og død"H.C.Andersen udtrykker også dannelsetanken i sine eventyr, som man bl.a. gør i 'Den grimme ælling' hvor han for det første bruger hjem-ude-hjem kompostionen, som er en af kendetrækkende fra eventyr, hvor hovedpersonen, først er der hjemme, derefter rejser ud i verden, til et fremmed sted, dannes og rejser hjem. 'Den grimme ælling' er kort fortalt, en historie, om en svaneælling, der bliver 2
"født" i en andegård og derfor i starten grimmere end de andre ællinger. Efter noget tid og nogle hændelser, bliver 'Den grimme ælling' smidt ud af flokken og tager på eventyr. På sin rejse, finder 'Den grimme ælling' ud af, at han er en smuk, smuk svane.
Budskabet, som H.C.Andersen, gerne vil komme med er; "At uanset hvilken klassen, man kommer fra, kan man blive til noget".
Biedermeier, hvem er du?
Man skulle ikke tro det, men der faktisk en mere afdæmpet form for romantikken og den karakteriseres ved det nære og trygge miljø, med hygge, harmoni og idyl. Man sidder tilbage med en "feel" good fornemmelse.
Derfor tænker du sikkert, "hvor er sammenhængen?" og den ses typisk som malerier, ved det hyggelige og trygge, i enten hjemmet eller i naturen. Portrætmalerier af familier inden for hjemmets fire vægge. Man kan ofte aflæse et fast
familiehierarki. Faren og sønnerne på er typisk være de udadvendte, mens moren
og døtrene er beskæftiget med hjemlige sysler.
Kilder:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar