Af Mikkel & Mathias
Der er 3 hovedgrupper når man snakker litterære analyser.
Novellen, romanen og lyrikken.
Roman
En roman er
- en
længere episk tekst
- en
tekst, der gengiver et længere tidsforløb
- en
tekst med et relativt kompliceret handlingsforløb
- en
tekst, der som regel handler om flere personer, men som ofte har en
hovedperson i centrum for begivenhedernes udvikling
En roman er en fortællende historie, og den afskiller sig
fra novellen ved at forgå overlængere tid, have flere personer i historien. I
en novelle fokusere man mere på en enkel begivenhed, hvor en roman fokusere
mere på en kæde af begivenheder.
Analysemodel
- Præsentation
og kontekst:
- Romanens
titel, forfatter og udgivelsesår
- Baggrundsviden
om forfatteren, samtiden og litteraturhistorisk stilretning
- Genre,
komposition, form og sprog
- Genre:
Hvilken type roman er der tale om?
(brevroman/dannelsesroman/udviklingsroman/osv.)
- Komposition:
Hvordan er romanen komponeret? Hvordan struktureres forløb gennem
romanen?
- Fremstillingsform
i teksten: Hvilke fortælleelementer indeholder teksten?
(beskrivelse/beretning (scenisk/panoramisk)/dialog/gengivelse af tale
eller tanke)
- Sprog
og stilistiske virkemidler
- Fortællertype
og fortælletid:
- Fortællertype
i romanen (alvidende/3. personsfortæller/ jeg-fortæller)? Hvordan
påvirker valg af fortæller romanen? Er der mere end én fortæller? Er
fortælleren pålidelig?
- Fortælletid
(hvilket tidspunkt fortælles fra)?
- Romanens
rum og tid:
- Romanens
rum og miljøkarakteristik
- Romanens
beskrivelse af samfundet
- Fortalt
tid (den tid, handlingsforløbet strækker sig over)
- Romanes
personer og handling:
- Romanens
handling og konflikt(er)
- Personer
i romanen: Hvilke personer optræder i romanen?
(hovedperson(er)/bipersoner). Hvordan udvikles personerne undervejs i
romanen? Er der forskel på, hvordan personerne er i begyndelsen og
slutningen af romanen? Hvad er personernes indbyrdes relationer?
6.
Tematisk analyse:
- Romanens
tema(er). Hvordan udfoldes dette/disse i romanen? Er der gennemgående
symboler i romanen? Hvilke modsætninger er der i romanen? Hvordan passer
romanes titel med romanens tema?
7.
Litteraturhistorisk perspektivering:
- Romanen
i sammenhæng med tiden og den litteraturhistoriske stilretning. Bryder
romanen med tidens litterære stilretning – eller er romanen et tidstypisk
eksempel?
- Sammenligning
til andre værker af forfatteren eller til andre forfattere
-
Litteraturhistorien- kap. 9-at analyserer en
roman.
Romantyper
I 1700-tallet benyttede man sig
meget af brev og rejseromaner.
Rejseroman: Historien skabes ved
situationer som skribenten oplever på sin rejse.
Brevromanen: Skabes ved breve efter datering.
Brevromanen: Skabes ved breve efter datering.
I 1800-tallet blev der fokuseret
mere på individualitet og dets udvikling.
Dannelses- og udviklingsromanen:
Historien dannes gennem et livsforløb som hovedpersonen gennemlever og udvikler
sig ud fra.
Kriminalromanen: en historie er udspringer sig i kriminelle historier og dens opklaring.
Kriminalromanen: en historie er udspringer sig i kriminelle historier og dens opklaring.
I 1900-tallet begynder man at
eksperimentere med at skrive der bryder de traditionelle træk fra tidligere
romaner. Romanerne er mistroiske overfor
alt som får vores verden til at se perfekt ud, og går meget op i at vise de
svage i samfundet.
Modernistisk roman: Historien
skabes gennem associationer, abstrakte sammenhænge, fragmenter,
som læseren selv må stykke sammen.
Novelle
Novellen er ligesom romanen en fortællende historie som
gengiver en historie og et tidsforløb for en handling. I modsætning til romanen
som bliver trykt som en bog, så bliver en novelle oftest sat sammen med andre
noveller til en novellesamling. Novellens tidforløb udstrækker sig for det
meste ud og en time eller en dag.
Enkelte personer bliver beskrevet og man holder sine personer få.
En novelle er:
- en
kortere episk tekst
- en
tekst, der gengiver et kort tidsforløb
- en
tekst med et enkelt handlingsforløb eller en enkelt begivenhed
- en
tekst, der omfatter få personer
Analysemodel
- Præsentation
og kontekst:
- Novellens
titel, forfatter og udgivelsesår
- Baggrundsviden
om forfatteren, samtiden og litteraturhistorisk stilretning
- Genre,
komposition, form og sprog:
- Genre:
Hvilken type novelle er der tale om? (den klassiske novelle/den moderne
novelle)
- Komposition:
Hvordan er novellen komponeret? Er der en klassisk tredelt struktur
(indledning/midte/afslutning) – eller er der tale om en åben start (in
medias res), en enkelt, løsreven situation eller stemning, der skildres,
og en åben slutning i novellen?
- Fremstillingsform
i teksten: Hvilke fortælleelementer indeholder teksten?
(beskrivelse/beretning (scenisk/panoramisk)/ dialog/gengivelse af tale
eller tanke)
- Sprog
og stilistiske virkemidler
- Fortællertype
og fortælletid:
- Fortællertype
i romanen (alvidende/3. personsfortæller/jeg-fortæller/registrerende
fortæller). Hvordan påvirker valg af fortæller novellen? Er fortælleren
pålidelig?
- Fortælletid
(hvilket tidspunkt fortælles fra?)
- Novellens
rum og tid:
- Novellens
rum og miljøkarakteristik
- Fortalt
tid (den tid, handlingsforløbet strækker sig over)
- Novellens
personer og handling:
- Novellens
handling og konflikt(er): Er der en afgørende begivenhed i centrum for
novellen?
- Personer
i novellen: Hvilke personer optræder i novellen?
(hovedperson/bipersoner). Udvikler hovedpersonen sig gennem novellen? Er
personerne detaljeret beskrevet – eller typer?
- Tematisk
analyse:
- Novellens
tema. Hvordan udfoldes dette i novellen? Er der gennemgående symboler i
novellen? Hvilke modsætninger er der i novellen? Hvordan passer novellens
titel med novellens tema?
- Litteraturhistorisk
perspektivering:
- Novellen
i sammenhæng med tiden og den litteraturhistoriske stilretning. Bryder
novellen med tidens litterære stilretning – eller er novellen et
tidstypisk eksempel?
- Sammenligning
til andre værker af forfatteren eller til andre forfattere
-
Litteraturhistorien-kap. 10-At analysere
noveller
Et hovedspor i
novellens historie
I de klassiske noveller var det meget nemt at fortolke en
novelle, men jo mere moderne en novelle bliver, jo mere overlader skribenten
til læsere for at fortolke sin historie.
De tidligere noveller var meget realistiske og lage sig
meget op af hverdagen, som alle kunne relatere til, hvorimod den moderne
novelle udfordrer læseren da de låner fra andre genre, og blander eventyr,
myter og kortprosa.
Lyrik
Et digt afskiller fra andre tekster ved at have en helt
anden opstilling end de andre tekster, et digt at skrevet mere med en kolonne
opsætning af strofer og vers. Et digt indeholder en bestemt rytme som gør at
man næsten kan synge teksten højt. Det forkammer at der indgår rim i digtet som
vil have en fast placering i digtets opstilling. Et digt bliver også karakteriseret
ved at gøre brug af normalsprog og billedsprog, som fx sammenligninger,
metaforer og symboler.
”Et digt
·
Er en kortere, koncentreret tekst
·
Handler ofte om stemninger og følelser i et
bestemt øjeblik og tager udgangspunkt i digter-jeg'ets indre liv (lyrisk digt),
men kan også være et fortællende digt med en handling (episk digt)
·
Kan genkendes som et digt ud fra den grafiske
opsætning i vers og strofer
·
Gør ofte brug af rytme og rim samt en række
stilistiske virkemidler som for eksempel gentagelse og modsætning.
·
Gør ofte brug af billedsprog (sammenligninger,
metaforer, symboler)
·
Bryder ofte med normalsprogets ordvalg, syntaks
og tegnsætning”
- litteraturhistorien kap. 11 hvad er lyrik.
- litteraturhistorien kap. 11 hvad er lyrik.
Lyrikkens udvikling
Barokken:
I barokken var lyrikken kendetegnet ved enevældens magt. Digterne
var afhængige af økonomisk støtte fra magthaverne. Derfor priste digtene de velhavende
ved enhver lejlighed. Digtene var overdådigt overlæssede metaforer, symboler,
sindbilleder, beskrivelser og tekstbilleder.
Oplysningstiden:
Digtene lagde vægt på personlig ansvarlighed og de før
storslående digte blev nu mere enkle og med en mere behersket stil.
Romantikken:
I romantikken dyrkede man følelsen i modsætning til
oplysningstiden som kredsede om fornuften. Man prøver at personliggøre naturen og
genstande. Der digtets i jeg-person som kan
udtrykke sine tanker og følelser.
Moderne gennembrud:
Georg Brandes gjorde kæmpe indtryk på denne periode ved
at sætte problemer under debat. Det handler
om at skrive samfundskritisk realisme. Prosaen
og dramaet springer også frem og bliver en populær skrivestil.
1900-tallet:
I 1900-tallet skilte der sig to stile, som var vidt
forskellige. Realismen ville gengive virkeligheden og modernismen ville slet
ikke skrive virkelighedsnært, men derimod fokusere på selv måden at fortælle og
gøre opmærksom på sproget i digtene. Gennem 1900-tallet kæmper den traditionelle
digt med dens udtryksform mod digte som dyrker det ubundne form. Men til sidst
vinder digtene med ubundne form over den traditionelle om ”ny” skrivestil.
1990’erne og 00’erne:
I denne periode begyndte mange af de etablerede lyrikere
at skrive digte hvor de udviklede deres egen stil. Mange af lyrikerne eksperimentere i denne
periode mod den normale digteform.
Jeg syntes at dette blog indlæg omkring Roman, Lyrik og Novelle er rigtig godt. Selvom der er en del tekst og noget er kopiret (Analyse modellerne), så syntes jeg der er en rigtig god beskrivelse af de 3 hovedgrupper og analyse metoderne er rigtige! :)
SvarSletSyntes klart at dette blog indlæg er blandt en af de bedste :)