tirsdag den 21. april 2015

Redegørelse – Romantikken

Af Tim

Generelt appelleres der blandt de romantiske forfattere mere til følelser og sanser end der gjorde i oplysningstidens litteratur, som dyrker en skrivestil der er mere ræsonnerende og essatistisk end følelsladet. Det er i modsætning hertil vigtig for de romantiske forfattere at de ikke har nogle regler for sproget de skal følge, men at de kan udtrykke sig frit hvilket altså gør originalitet til et ideal.
Sproget og stilistikken kan for den moderne læser i den romantiske litteratur forekomme svært at forstå. Det kan være ord man ikke forstår eller en oplevelse af at sproget virker meget højstemt i både ordvalg og stilliske virkemidler som når der står ”O, Jord” (Oehlenschläger: Morgen-Vandring, 1805) hvor der her er tale om besjæling.
Forfatterne i romantikken anvender i udpræget grad billedsprog og stilfigurer, og der bruges især mange besjælinger og personifikationer, hvilket stemmer overens med den forestilling om at verden er besjælet og guddommelig. De romantiske forfatteres lyrik er præget af rim men der sker et opgør med de tidligere faste regler der var sat for rim og rytme i lyrikken. Trods vores opfattelse af dem som ”gammeldags” er der hos de romantiske forfattere en frihed til at prøve nye former for rim og rytme i lyrikken.
De romantiske forfattere gør i prosaen brug af den alvidende foræller til at holde styr på alle personerne i en fortælling, og som har styr på hvad alle tænker og føler. Den alvidenhed udmønter sig også i at fortælleren har en viden om hvad der er sket og hvad der kommer til at ske for forællingens personer.
Nogle af de romantiske forfattere leger også med en lidt anderledes fortællerkonstruktion. F.eks. Søren A. Kierkegaard og St. St. Blicher. Kierkegaard anvender en moderne konstruktion der ikke belærer men selv lader læseren afgøre hvad der er rigtig og forkert. På samme måde har Blicher i flere af sine tekster ofte en drilagtig brug af fortæller, da han indfører upålidelige jeg-fortællere der kan føre læseren bag lyset.

Kilde:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar