Af Tim og Rasmus
Når man skal
analyserer en film/et tv program eller en serie forgår det næsten på samme måde
uanset hvad det er. En typisk analyse model for film (Og dermed også TV serier
og lign.) ser sådan her ud:
Husk inden du går i
gang med en analyse, at analyse modeller altid skal fungerer som inspiration,
og ikke som en skabelon. Derfor bør du kun bruge de punkter der er relevante i
forhold til det du ser (Hvis du ser en dokumentar er det f.eks. ikke nødvendigt
at beskrive hvor godt skuespillet er).
1.
Hvad er filmens titel?
2.
Hvem er forfatter og instruktør? Hvem er
medvirkende (Nævn de vigtigste) og er det kendte skuespillere?
3.
Nationalitet: I hvilket land er den lavet?
Hvilket år er den lavet?
4.
Hvilken hovedgenre/storgenre? Hvilken/hvilke
undergenrer?
5.
Referat
6.
Hvordan er spændingen i filmen? Hvor har filmen
sine spændende punkter? Er den direkte chokerende? Lægges der langsomt eller
hurtigt op til spændingen? Er der overraskelser?
7.
Filmens opbygning? Anslag, udtoning,
vendepunkter, ”special effects” osv.
8.
Herfra begynder man så at dykke længere ned i
filmen og begynder at kigge mere på detaljerne, selve fotograferingen, som
måske ikke ved første øjekast betyder noget, men som er et filmisk virkemiddel.
a.
Beskriv farver og motiver. Kunstige eller
naturlig farver? Glade eller sørgmodige farver? Kunstig eller naturligt lys?
b.
Er der specielle ting, du har lagt mærke til?
c.
Indstillinger, er de klip der optages til en
scene. Hvor lang tid varer det korteste klip?
d.
En scene er en række af indstillinger der er
klippet sammen for at beskrive en del af handlingen. Er der mange af dem? Hvor
lange er de?
e.
Er der supernærbilleder? (F.eks. et øje der
fylder hele billedet)
f.
Er der nærbilleder? Close-ups af f.eks. et
ansigt tæt på.
g.
Halvtotal? Motiver der ses halvt, f.eks. fra
livet og opad.
h.
Total? Hele motivet ses.
i.
Panorama (long shot)? F.eks. et landskab.
j.
Frø- normal- og fugleperspektiv? Hvad bruges,
hvornår bruge de og hvilken effekt har disse?
k.
Er billederne rolige eller bevæger de sig?
l.
Tiltning: bevæger kameraet sig op og ned.
m.
Rulning: bevæger kameraet sig rundt om noget.
n.
Zoom: Går kameraet tæt på (zoom in) og væk igen
(zoom out)
o.
Travelling/tracking/kamerakørsel: Sidder f.eks.
fast på en bil i fart!
9.
Hvor foregår handlingen? Beskriv de vigtigste
steder!
10.
Historisk tid? Årstal? Fortid, Nutid og/eller
Fremtid?
I de overstående punkter er alle
de beskrivende punkter. Nu hvor du har skrevet en god beskrivelse af filmen,
dens skuespillere, virkemidler osv. kommer man til det vigtige. Den analyserende
del. Det er her man scorer de høje karaktere..
Især her er det vigtigere end
nogensinde at man sørger for udelukkende at bruge det der er relevant for det
du nu har set. Hellere at du har få rigtig gode og relevant punkter fyldt med
godt analyserende og perspektiverende indhold end at du skriver en hel masse
små punkter, udelukkende fordi de er i denne model. Det er indholdet og ikke
fyldet der i enden afgør det.
11.
Personbeskrivelse? Beskriv hovedpersonerne!
Hvilken udvikling sker der med personerne i løbet af filmen? Hvorfor? Beskriv
de vigtigste bipersoner?
Benyttes der statister? Hvor? betydning?
12.
Følg én eller flere hovedpersoner! Find 5-25
steder hvor personen vises! Første og sidste gang personen vises i filmen skal
ALTID med. Undersøg hvad ændringer der sked med personen undervejs, både i tøj,
humør, væremåde osv. Undersøg også hvilke ændringer der sker i miljøet omkring
dem. Lav et skema over oplysningerne.
13.
Sproget? Dansk? Engelsk? Andet? Højt/lavt sprog?
Lange eller korte samtaler? Er samtalen eller billederne vigtigst i filmen?
Monologer? Dialoger? Andet?
14.
Positive/negative træk i filmen?
15.
Hvilke ting vises kun og forklares ikke?
Kropssprog? Handling uden ord? Følelser? Lyde? Andet?
16.
Filmens tema/emne? Hovedtema? Sidetemaer?
17.
Analyse af filmens emner: Hvilke problemer
rejses i filmen? Løses de (hvordan?) Er der tale om en ond cirkel? Gives der en
løsning på, hvordan man kommer ud af denne onde cirkel? Har DU en løsning? Kan
de løses? Vil problemerne efterlade spor i fremtiden? Er de involverede personer
opmærksomme på eller skyld i problemerne? Hvem eller hvad er årsag til
problemerne?
18.
Lyd? Menneskestemmer? Titelmelodi?
Underlægningsmusik? Andre lyde? Naturlige lyde = reallyde? Eller kunstige lyde
= effektlyde? Larmende? Stilhed? Stemning?
19.
Er filmen subjektiv eller objektiv?
20.
Afsender? Budskab? Modtager? Målgruppe? Er
modtager og målgruppe den samme?
21.
Hvad synes du om filmen? Begrund!
22.
Fortolkning/perspektivering? Modsætninger?
Begreber? Hvilke tanker (associationer) sætter filmen i gang hos dig? Har du
læst, set eller hørt om emnet før? Hvad er din mening/holdning til emnet?
23.
Sammenlign filmen med andre film du har set!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar