Af Mikkel & Mathias
Du skriver en kronik som dig selv. Skriveformålet er
formidling. Modtageren er en fiktiv læser af det medie, hvor din kronik
publiceres. Du skal vise argumentations- og retorisk kompetence.
Når man skal skrive
en kronik så har man nogle punkter som man kigger på og ligge mærke til at de
bliver overholdt:
Kronikken skal indeholde kronik og metatekst. Metatekst er
en efterskrift, hvor man forklarer og begrunder for sin kronik, herunder og du
bruge danskfaglige begreber, forklarer valg af avis, målgruppe. Kom ind på
kronikkens opbygning og layout, retoriske virkemidler og redegør for din
argumentation.
Din kronik skal være sammenhængende og velformuleret, så
kronikken viser overskuelighed. Du skal
huske at du skriver ud til det offentlige rum, så ikke nogle indforståede ord,
og ikke noget med at relatere til en tekst med ”det står i tekst 1” skriv i
stedet tekstens fulde titel og skribent. Overskriften skal være fængende så du
fanger læseren. Manchet/indledning skal du pointere kronikkens hovedsynspunkt,
og i slutningen skal du opsummere hovedpointerne og pege frem mod en videre
perspektiv.
Når du skal præsentere emnet i teksten og vise engement og
holdning i forhold til emnet. Din holdning skal argumenteres for og underbygge
fx med påstande. Teksterne som du selv skal finde skal være fra nettet og du
skal vise at du selv kan finde dem, og at de støtter op om din holdning. Din
argumentation må ikke kun være fra personlig erfaring, det er godt at bidrage
undersøgelser til ens holdning.
Tænkefase
I tænkefasen kan du enten lave mindmap, skrive stikord eller
lave tænkeskrivning. Det er her du sidder og tænker over din opgave inden du
begynder på den. Du skal tænke over målgruppen, medier, argumentation og
appelformer.
Denne del skal ind i din metadel i kronikken. Begynd med at
beskrive din avis type og målgruppen, redegør herefter for valget. Redegør så
for din argumentation ved hjælp af hovedpåstand, belæg osv og giv eksempler på
appelformer. Forklar derefter hvordan og hvorfor du har opbygget kronikken som
du har gjort, og din brug af retoriske virkemidler. Slut af med at forklarer hvordan du har vidst
dig frem overfor læserne (Selvfremstilling).
Brug af
tekster
Når du henter materiale fra nettet, så skal du være
opmærksom på hvilke kilder du bringer ind i din opgave.
Materialet bliver vurderet på dens relevans til opgaven. Hvor målrettet den er i forhold til emmet. Hvordan er teksten præsenteret, dvs hvor godt er den skrevet, og hvor hvordan præsenteret den gennem sit medie. Du bliver også vurderet på din evne til at forholde dig kildekritisk til den nye kilde.
Materialet bliver vurderet på dens relevans til opgaven. Hvor målrettet den er i forhold til emmet. Hvordan er teksten præsenteret, dvs hvor godt er den skrevet, og hvor hvordan præsenteret den gennem sit medie. Du bliver også vurderet på din evne til at forholde dig kildekritisk til den nye kilde.
Skrivefase
En god ide er at
starte med indledningen og slutningen. Så har du nemlig nogle retningslinjer at
skrive efter. Andre begynder med argumentationen, men det handler om at starte med
det som er mest meningsfyldt for dig.
Rettefase
Når du retter din tekst igennem, så tjek lige listen for se
om du komme de malle igennem i din opgave.
” Store
ting
- Svarer du på det, du
bliver spurgt om?
- Overholder du genrens
krav?
- Svarer kronikkens indhold
og argumentation til målgruppen?
- Har du dokumenteret?
- Vægtning af stof ok?
Mellemstore ting:
- Punktummer
- Gentagelser?
Mindste ting:
- Sprog, stil, tone
- Komma
- Sprog, typiske problemer
- Citatregler overholdt?
- Kildeangivelser
- Layout:
Mellemrubrikker, spalter, billede med billedtekst”
– Fra Emu/Kronik
super godt, specielt til sidst hvor der skrives lidt overordnet hvad man skal lægge vægt på
SvarSletGodt skrevet, hvis i får skrevet lidt om hvad "metadelen" er i opgaven så ville den være super fin (fra 6/10 til 9/10)
SvarSlet