søndag den 12. april 2015

Hvad er en kronik?

Af Mikkel & Mathias

Du skriver en kronik som dig selv. Skriveformålet er formidling. Modtageren er en fiktiv læser af det medie, hvor din kronik publiceres. Du skal vise argumentations- og retorisk kompetence.
Når man skal skrive en kronik så har man nogle punkter som man kigger på og ligge mærke til at de bliver overholdt:
Kronikken skal indeholde kronik og metatekst. Metatekst er en efterskrift, hvor man forklarer og begrunder for sin kronik, herunder og du bruge danskfaglige begreber, forklarer valg af avis, målgruppe. Kom ind på kronikkens opbygning og layout, retoriske virkemidler og redegør for din argumentation. 
Din kronik skal være sammenhængende og velformuleret, så kronikken viser overskuelighed.  Du skal huske at du skriver ud til det offentlige rum, så ikke nogle indforståede ord, og ikke noget med at relatere til en tekst med ”det står i tekst 1” skriv i stedet tekstens fulde titel og skribent. Overskriften skal være fængende så du fanger læseren. Manchet/indledning skal du pointere kronikkens hovedsynspunkt, og i slutningen skal du opsummere hovedpointerne og pege frem mod en videre perspektiv.
Når du skal præsentere emnet i teksten og vise engement og holdning i forhold til emnet. Din holdning skal argumenteres for og underbygge fx med påstande. Teksterne som du selv skal finde skal være fra nettet og du skal vise at du selv kan finde dem, og at de støtter op om din holdning. Din argumentation må ikke kun være fra personlig erfaring, det er godt at bidrage undersøgelser til ens holdning.
Tænkefase
I tænkefasen kan du enten lave mindmap, skrive stikord eller lave tænkeskrivning. Det er her du sidder og tænker over din opgave inden du begynder på den. Du skal tænke over målgruppen, medier, argumentation og appelformer.
Denne del skal ind i din metadel i kronikken. Begynd med at beskrive din avis type og målgruppen, redegør herefter for valget. Redegør så for din argumentation ved hjælp af hovedpåstand, belæg osv og giv eksempler på appelformer. Forklar derefter hvordan og hvorfor du har opbygget kronikken som du har gjort, og din brug af retoriske virkemidler.  Slut af med at forklarer hvordan du har vidst dig frem overfor læserne (Selvfremstilling).
Brug af tekster
Når du henter materiale fra nettet, så skal du være opmærksom på hvilke kilder du bringer ind i din opgave.
Materialet bliver vurderet på dens relevans til opgaven. Hvor målrettet den er i forhold til emmet. Hvordan er teksten præsenteret, dvs hvor godt er den skrevet, og hvor hvordan præsenteret den gennem sit medie. Du bliver også vurderet på din evne til at forholde dig kildekritisk til den nye kilde.
Skrivefase
 En god ide er at starte med indledningen og slutningen. Så har du nemlig nogle retningslinjer at skrive efter. Andre begynder med argumentationen, men det handler om at starte med det som er mest meningsfyldt for dig.
Rettefase
Når du retter din tekst igennem, så tjek lige listen for se om du komme de malle igennem i din opgave.
Store ting
  1. Svarer du på det, du bliver spurgt om?
  2. Overholder du genrens krav?
  3. Svarer kronikkens indhold og argumentation til målgruppen?
  4. Har du dokumenteret?
  5. Vægtning af stof ok?
Mellemstore ting:
  1. Punktummer
  2. Gentagelser?
Mindste ting:

  1. Sprog, stil, tone
  2. Komma 
  3. Sprog, typiske problemer
  4. Citatregler overholdt?
  5. Kildeangivelser
  6. Layout: Mellemrubrikker, spalter, billede med billedtekst”
    – Fra Emu/Kronik

2 kommentarer:

  1. super godt, specielt til sidst hvor der skrives lidt overordnet hvad man skal lægge vægt på

    SvarSlet
  2. Godt skrevet, hvis i får skrevet lidt om hvad "metadelen" er i opgaven så ville den være super fin (fra 6/10 til 9/10)

    SvarSlet