Af Rasmus og Tim
Roman
Når man analyserer en roman kigger man på selve forløbet af
begivenhederne, det er derfor interressant at se på selve tiden i en roman. Det
er vigtigt når man analyserer en roman at man holder øje med den fortalte tid, som er den tid hele
forløbet strækker sig over. Det man kigger på er hvor lang tid handlingen
strækker sig over og om der er spring i tiden. En anden vigtig tin er fortælletiden. Altså på hvilket
tidspunkt er historien fortalt fra?, hvilken rækkefølge er begivenhederne
præsenteret i, flashbacks eller kronologisk rækkefølge, og selvfølgelig
fortælleren i romanen. Hvilken fortæller er der tale om, er det en alvidende,
3. personsfortæller eller en jeg-fortæller. Vigtigst af alt, er fortælleren pålidelig
eller bliver læseren ført bag lyset?
Novelle
Når man analyserer en novelle er der 3 vigtige hovedpunkter,
det er fortælleren, kompositionen og personer & miljø i novellen. Disse
tre ting er centralt i at analyserer en novelle og for at afgøre novellen er
klassisk eller moderne.
Som i romanen har forælleren i vigtig rolle i selve historien og forståelsen af novellen, men når man kigger på fortælleren er der to forskellige. Den klassiske og den moderne novelle. Der hvor de adskiller sig er ar fortælleren i den klassiske novelle har afstand fra begivenhederne, hvor den i den moderne står midt i situationen med en begrænset viden.
I en novelle skiller, ligesom med fortælleren, kompositionen sig også ud idet der er en klassisk og moderne version. I den klassiske novelle er det en tredelt komposition, hvor vi har en start, midte og en slutning og begivenhed er hele tiden i centrum hele vejen igennem novellen. I den moderne kan der tilgengæld være en åben begyndelse og slutning, altså at vi starter ”in medias res” hvor læseren bliver kastet ind midt i historien og dertil bygger den moderne novelle også på at den kan indeholde flere forskellige situationer og altså ikke kun handler om en enkelt begivenhed.
Det sidste hovedpunkt er personerne & miljøet i novellen. Igen skiller novellen sig ud ved, ligesom de foregående, at have de klare tegn på en klassisk eller moderne novelle. En den klassiske version får man personer detaljeret beskrevet, man lærer altså personen at kende igennem novellen og man får et indblik i hvem personen er. I den moderne får man knap så meget af vide, her er personerne kun typer og man får ikke meget af vide om dem.
Som i romanen har forælleren i vigtig rolle i selve historien og forståelsen af novellen, men når man kigger på fortælleren er der to forskellige. Den klassiske og den moderne novelle. Der hvor de adskiller sig er ar fortælleren i den klassiske novelle har afstand fra begivenhederne, hvor den i den moderne står midt i situationen med en begrænset viden.
I en novelle skiller, ligesom med fortælleren, kompositionen sig også ud idet der er en klassisk og moderne version. I den klassiske novelle er det en tredelt komposition, hvor vi har en start, midte og en slutning og begivenhed er hele tiden i centrum hele vejen igennem novellen. I den moderne kan der tilgengæld være en åben begyndelse og slutning, altså at vi starter ”in medias res” hvor læseren bliver kastet ind midt i historien og dertil bygger den moderne novelle også på at den kan indeholde flere forskellige situationer og altså ikke kun handler om en enkelt begivenhed.
Det sidste hovedpunkt er personerne & miljøet i novellen. Igen skiller novellen sig ud ved, ligesom de foregående, at have de klare tegn på en klassisk eller moderne novelle. En den klassiske version får man personer detaljeret beskrevet, man lærer altså personen at kende igennem novellen og man får et indblik i hvem personen er. I den moderne får man knap så meget af vide, her er personerne kun typer og man får ikke meget af vide om dem.
Lyrik
Analyserer man lyrik kigger man på de forskellige digttyper
for at kunne skelne mellem de forskellige digte i letteraturhistorien. Nogle
nyttige begreber til at analyserer et digt er, forkskellen på brugslyrik og centrallyrik og forskellen på bunden
form og ubunden form i et digt.
Ser man på lyrikken i et digt skelner man det som brugslyrik og centrallyrik. Brugslyrik betyder at den har et formål og en hensigt, den kan være enten religiøs, politisk eller blot undeholdende. Klassisk brugslyrik bliver brugt som f.eks. en salme der synges i kirken eller måske en politisk slagsang med bestemt ideologisk indhold. Centrallyrik er i modsætning til brugslyrik et begreb der tager udgangspunkt digter jeg’ets følelser og stemninger og har intetn andet formål en at udtrykke på en kunstnerisk måde.
Det andet skel mellem forskellige typer er udtryksformen, det kan enten være det traditionelle digt med bunden form eller det nyere digt med ubunden form. I den bundne form er der faste regler for rim og rytme i digtet og det bruger meget billedsprog og leger herigennem med sproget i digtet og ekperimenterer ikke med sproget men overholder retskrivningen. Den ubundne form er tilgengæld mere fri, der er ingen regler for hverken rytme eller rim og der eksperimenteres med både billedesprog ved metaforer og ved sproget så det nogle gange kan virke uforståeligt.
Ser man på lyrikken i et digt skelner man det som brugslyrik og centrallyrik. Brugslyrik betyder at den har et formål og en hensigt, den kan være enten religiøs, politisk eller blot undeholdende. Klassisk brugslyrik bliver brugt som f.eks. en salme der synges i kirken eller måske en politisk slagsang med bestemt ideologisk indhold. Centrallyrik er i modsætning til brugslyrik et begreb der tager udgangspunkt digter jeg’ets følelser og stemninger og har intetn andet formål en at udtrykke på en kunstnerisk måde.
Det andet skel mellem forskellige typer er udtryksformen, det kan enten være det traditionelle digt med bunden form eller det nyere digt med ubunden form. I den bundne form er der faste regler for rim og rytme i digtet og det bruger meget billedsprog og leger herigennem med sproget i digtet og ekperimenterer ikke med sproget men overholder retskrivningen. Den ubundne form er tilgengæld mere fri, der er ingen regler for hverken rytme eller rim og der eksperimenteres med både billedesprog ved metaforer og ved sproget så det nogle gange kan virke uforståeligt.
Analysemodel
De forskellige litterære typer har alle deres hovedpunkter
som er vigtige at holde øje med at analyserer og som har stor vigtighed i en
analyse. Men ser man på en overordnet analysemodel for alle tre litterære typer
vil et godt eksempel kunne være:
1.
Præsentation og kontekst
2.
Genre, komposition, form og sprog
3.
Fortællertype og fortælletid (anvendes ikke i
lyrik)
4.
Romanens rum og tid
5.
Romanens personer og handling
6.
Tematisk analyse
7.
Litteraturhistorisk perspektivering
Kilde:
http://litthist.systime.dk/index.php?id=198
kap. 9, 10 og 11
En super god redegørelse for roman, novlle og lyrik! :) Blog indlægget har god dybde og bredt omfang omkring de 3 ting :) og super fint med en lille analysemodel også.
SvarSletgod redegørelse for de tre emner. i får kommet godt omkring.. kunne måske godt savne lidt mere analyse, hvor det bliver beskrevet.. okay, ;)
SvarSlet