Af Tim
Man kan groft sagt dele litteraturen i 1900-tallet op i to
retninger, der hver især repræsenterer to måde at afspejle og bearbejde
moderniteterfaringer på. Den ene er en realistisk stilretning og den anden er
en modernistisk. Eksempler på de to stilretninger kan være de to kunstværker Boy (1999) af Ron Muecks, der
repræsenterer den realistiske stil, mens Cencrétion
(1953) af Robert Jacobsen repræsenterer den modernistiske stil.
Realismens stiltræk
ligger i det realistiske, som ved skulpturen Boy der ligner en virkelig dreng på trods af dens størrelse. Det er
et kendetegn ved den realistiske litteratur at den vil ligne virkelighede, man
skal se gennem sproget og se virkeligheden bag.
At noget er realistisk oversættes ofte til at det er virkelighedstro, men den realistiske litteratur er ikke mere virkelig en den modernistiske er. Den realistiske litteratur vil, modsat den modernistiske litteratur, have læseren til at genkende sin egen ydre virkelighed i værket. Den realistiske forfatter vil beskrive mennesker og deres omverden, og ofte også kritiserer den. Det kan være i form af kritik af samfundet, skolen eller familien, i det hele taget den måde vi har indrettet vores verden på.
Forfatteren anvender forskellige sproglige virkemidler for at teksten skal opleves som virkelig for læseren. Det første er at gøre personer og steder genkendelige for læseren, altså en personlighed der kan genkendes, med den pointe at læseren skal kunne genkende sig selv og sin virkelighed i beskrivelsen.
Det andet virkemiddel er at det hele er beskrevet med mange detaljer og med stor præcision af steder og personer, dette giver den realistiske fornemmelse hvor forfatteren nærmest sætter sin læser i situationen.
Det tredje virkemiddel er at billedesproget er upåfaldende i den realistiske litteratur. Billedsproget skal være indirekte, og lægger man for meget mærke til billedsproget vil læseren blive revet ud af den virkelighedsillusion de er sat i og i stedet blive opmærksom på sproget, der skal være gennemsigtigt så man ser virkeligheden, og opmærksomheden ikke bliver rettet mod sproget.
At noget er realistisk oversættes ofte til at det er virkelighedstro, men den realistiske litteratur er ikke mere virkelig en den modernistiske er. Den realistiske litteratur vil, modsat den modernistiske litteratur, have læseren til at genkende sin egen ydre virkelighed i værket. Den realistiske forfatter vil beskrive mennesker og deres omverden, og ofte også kritiserer den. Det kan være i form af kritik af samfundet, skolen eller familien, i det hele taget den måde vi har indrettet vores verden på.
Forfatteren anvender forskellige sproglige virkemidler for at teksten skal opleves som virkelig for læseren. Det første er at gøre personer og steder genkendelige for læseren, altså en personlighed der kan genkendes, med den pointe at læseren skal kunne genkende sig selv og sin virkelighed i beskrivelsen.
Det andet virkemiddel er at det hele er beskrevet med mange detaljer og med stor præcision af steder og personer, dette giver den realistiske fornemmelse hvor forfatteren nærmest sætter sin læser i situationen.
Det tredje virkemiddel er at billedesproget er upåfaldende i den realistiske litteratur. Billedsproget skal være indirekte, og lægger man for meget mærke til billedsproget vil læseren blive revet ud af den virkelighedsillusion de er sat i og i stedet blive opmærksom på sproget, der skal være gennemsigtigt så man ser virkeligheden, og opmærksomheden ikke bliver rettet mod sproget.
De modernistiske
stiltræk er som skulpturen Concrétion
mærkelige og svære at forstå, ligesom den modernistiske litteratur. Det
henviser ikke til noget genkendeligt i verden, det er abstrakt og har noget med
menneskets fantasi og indre liv at gøre.
I den modernistiske litteratur kan man ikke altid genkende den ydre, objektive verden i teksterne. De handler i stedet om fantasi og indre liv, virkeligheden der bliver gengivet i letteraturen, er en indre virkelighed. Man kan sige den er et sprogligt eksperiment der vil vise hvordan den moderne verden påvirker mennesket, med både frihed og fremmedhed. Den opleves på en gang som fuld af muligheder, uforståelig og meningstom. Det er det modernisterne ønsker at udtrykke i sproget, og de er derfor ikke altid så lette at skulle forklare og referere og sproget kan derfor opleves som mærkeligt.
I modernistiske tekster er det meningen man skal lægge mærke til sproget og ikke virkeligheden som i realistisk litteratur. Arbejder man med modernistiske tekster er opgaven altså både at beskrive den indre verden og tekstens materiale.
I den modernistiske litteratur kan man ikke altid genkende den ydre, objektive verden i teksterne. De handler i stedet om fantasi og indre liv, virkeligheden der bliver gengivet i letteraturen, er en indre virkelighed. Man kan sige den er et sprogligt eksperiment der vil vise hvordan den moderne verden påvirker mennesket, med både frihed og fremmedhed. Den opleves på en gang som fuld af muligheder, uforståelig og meningstom. Det er det modernisterne ønsker at udtrykke i sproget, og de er derfor ikke altid så lette at skulle forklare og referere og sproget kan derfor opleves som mærkeligt.
I modernistiske tekster er det meningen man skal lægge mærke til sproget og ikke virkeligheden som i realistisk litteratur. Arbejder man med modernistiske tekster er opgaven altså både at beskrive den indre verden og tekstens materiale.
Overblik over de
forskellige typer realisme og modernisme:
1.
Tidlig modernisme (1890-1945)
2. Folkelig realisme og socialrealisme (1900-1945)
3. Efterkrigsmodernisme (1945-1960)
4. 60'er-modernisme (1960-1970)
5. Ny realisme (1960-1980)
6. Formel modernisme (1970-1980)
7. Storbymodernisme (1980-1990)
8. Minimal modernisme (1990-2000)
2. Folkelig realisme og socialrealisme (1900-1945)
3. Efterkrigsmodernisme (1945-1960)
4. 60'er-modernisme (1960-1970)
5. Ny realisme (1960-1980)
6. Formel modernisme (1970-1980)
7. Storbymodernisme (1980-1990)
8. Minimal modernisme (1990-2000)
Kilde:
Endnu en rigtig god, og forholdvis forklaring på hvad der er i perioden, og med eksempler derfra.
SvarSletgod forklaring af perioden men det ville være rat med nogle billeder af skulpturene.
SvarSletGod redegørelse, men synes godt du kunne lave dine afsnit lidt mere tydelige, så alt din tekst ikke bare står linje efter linje. enkelte billeder kunne godt være nyttige så udefrakommene vidste hvilke værker du snakkede om.
SvarSletHurtigbrillen
http://www.reactiongifs.com/r/msty.gif
Det bliver lidt rodet, når der ikke er så mange afsnit, men det gennemgå det hele, så den får min stemme :B
SvarSletGodt indlæg som finder det vigtige frem, dog ret rodet kunne godt bruge nogle flere eller tydligere afsnit. Billeder ville også være en god ide.
SvarSletGodt indlæg du kommer godt rundt om emnet, jeg mangler lidt overblik i i form af nogle flere afsnit og overskrifter.
SvarSletI får gennemgået det hele, på en god måde synes jeg. :)
SvarSletDet hele står samlet, så kunne godt bruge lidt mere opdeling, for at få lidt overblik over det hele.
Derudover ville jeg gerne have, bare en smule mere omkring forfatterene, og nogle eksemplerne på deres tekster.