mandag den 13. april 2015

Tv og film

Tv og film
Der spiller en hel del forskellige ting ind når du skal analyserer tv og film ting som de 7 parametra:

-          Person-fokus <-> person-intekration
-          Kausalitet <-> valg
-          Konsekvens <-> overraskelse
-          Billede <-> lyd
-          Peron <-> ting
-          Enkelhed <-> dybde
-          Økonomi <-> helhed
(taget fra de syv parametre dokument)

De syv parametre handler om at beskrive filmen ud fra de ovenstående syv punkter, alle punkterne er med delt op i modsætninger som kan bruges til at beskrive hvordan selve teksten er bygget op, om det er billeder eller lyd der er i hovedsædet. Om det handler om en person eller en ting. Alle de syv parametre er med til at give en god beskrivelse af hvordan filmen er bygget op, hvordan de ovenstående parametre er med til at forstærke fortællingen.

Billede og lyd
 Når man skriver en analyse til film og tv spiller billeder og lyd en hel del, da det er med til at stimulerer vores sanser og give os indre billeder og ideer omkring hvordan elementer i filmen ser ud.
Måden billeder i en scene vises siger meget om hvad ideen med følgende scene er, hvis man ser et nærbillede, kan det være med til at vise et reaktions billede af hvordan personen reagerer på en speciel hændelse.
Når man snakker om scener med en person i en film snakker man normalt om fælgende:

-          Total: viser hele personen og omgivelserne
-          Halvtotal: viser typisk personen fra taljen og op
-          Halvnær: viser personen fra brystet og op
-          Nær: viser personens ansigt
-          Ultranær: kan vise personens øje eller lignende.
(Taget fra dokumentet om filmensvirkemidler)

Alle disse er alle med til at give en et billede af personen, på den ene eller anden måde. Igen total kan være med til at vise en person juble

Hvis farverne i filmen er varme (rød eller lignende) vil man for det meste få et billede af at filmen er i harmoni og at alt er i orden, men hvis farverne er kolde (blå eller lignende) vil man for det meste forbinde farven med triste toner.

På samme måde kan lyden være med til at give ideer til hvordan filmen er bygget op, hvis man ser en stille scene og musikken skifter fra stille og rolig til noget action fyldt vil man automatisk forvente at der sker noget spændende, og på samme måde hvis man ser en scene og der kommer noget trist musik vil man igen automatisk forvente at der sker noget trist, som en person der dør eller de siger noget til hinanden der sårer den andens følelser.

Personen og point og view
Når man snakker om hovedperson kommer man ikke uden om, de forskellige synspunkter fra personen og selve filmen, hvis man ser en film lægger ser man fra tid til anden at de bruger ting som fugle perspektiv til at vise forskellige ting som at en person bliver overvåget eller manipuleret. På samme tid så kan frø perspektiv være med til at vise at personen vi ser på er stærk, skærmende eller måske bare over alle de andre. Så er der selvfølge normalt synspunkt, det er viser at en person ikke vil noget specielt eller ikke søger nogle konflikter. Så er der også point of view som betyder at man ser filmen fra en eller anden persons synspunkt, og dermed få hele scenen eller filmen fra deres syn, hvilket betyder at når ting som fugle og frø perspektiv sker er det ikke normalt fordi at de skal virke barske eller lignende, nej det er mere bare for at skabe en normal persons syn.

Klipninger og kamera:
Når man ser en film lægger man fra tid til anden mærke til at de klipper ret hurtigt, hvilket kan indikerer en diskussion eller at der sker noget spændende som f.eks. i en western skud duel kan du finde på at klippe hurtigt imellem de to der skal duellere, og uret, dette er med til at bygge en stor spænding op.

På samme tid så kan klipninger være med til at skabe en spænding som søger for at man bliver og ser filmen eller programmet selv om der kommer en reklame pause, dette kan gøres ved at lave et klip lige inden der sker noget spændende, som f.eks. når de skal til at afsløre noget.
Under en bil scene kan man fra tid til anden komme til at se bilen ude fra hvor kameraet følger bilen indtil et bestemt punkt hvor det stopper dette kaldes panorering og er et værktøj som film producenter har til at skabe en forventning, det bruge ofte i starten af film, eller inden de kommer frem til en destination.

 Derudover er der ting som zoom og tarvelig som kan minde meget om hinanden men teknisk set er meget forskellige, under traveling bliver kameraet fysisk flyttet tættere på motivet mens under zoom bliver kameraets zoom funktion brugt til at komme tættere på.

Så er der håndholdt, det er hvor en kameramand går med et håndholdt kamera eller bare får det til at ligne, det bruges ofte til p.o.v 

Af Phil og Mikkel

1 kommentar:

  1. Rigtig godt blogindlæg, jeg kan godt lide at i forklarer og går lidt i dybden med de forskellige analyse punkter #ilike1

    SvarSlet