Tv og film
Der spiller en hel del forskellige ting ind
når du skal analyserer tv og film ting som de 7 parametra:
-
Person-fokus <->
person-intekration
-
Kausalitet <-> valg
-
Konsekvens <-> overraskelse
-
Billede <-> lyd
-
Peron <-> ting
-
Enkelhed <-> dybde
-
Økonomi <-> helhed
(taget fra de
syv parametre dokument)
De syv parametre handler om at beskrive filmen
ud fra de ovenstående syv punkter, alle punkterne er med delt op i modsætninger
som kan bruges til at beskrive hvordan selve teksten er bygget op, om det er
billeder eller lyd der er i hovedsædet. Om det handler om en person eller en
ting. Alle de syv parametre er med til at give en god beskrivelse af hvordan
filmen er bygget op, hvordan de ovenstående parametre er med til at forstærke
fortællingen.
Billede
og lyd
Når man
skriver en analyse til film og tv spiller billeder og lyd en hel del, da det er
med til at stimulerer vores sanser og give os indre billeder og ideer omkring
hvordan elementer i filmen ser ud.
Måden billeder i en scene vises siger meget om
hvad ideen med følgende scene er, hvis man ser et nærbillede, kan det være med
til at vise et reaktions billede af hvordan personen reagerer på en speciel
hændelse.
Når man snakker om scener med en person i en
film snakker man normalt om fælgende:
-
Total: viser hele personen og
omgivelserne
-
Halvtotal: viser typisk personen
fra taljen og op
-
Halvnær: viser personen fra
brystet og op
-
Nær: viser personens ansigt
-
Ultranær: kan vise personens øje
eller lignende.
(Taget fra
dokumentet om filmensvirkemidler)
Alle disse er alle med til at give en et
billede af personen, på den ene eller anden måde. Igen total kan være med til
at vise en person juble
Hvis farverne i filmen er varme (rød eller
lignende) vil man for det meste få et billede af at filmen er i harmoni og at
alt er i orden, men hvis farverne er kolde (blå eller lignende) vil man for det
meste forbinde farven med triste toner.
På samme måde kan lyden være med til at give
ideer til hvordan filmen er bygget op, hvis man ser en stille scene og musikken
skifter fra stille og rolig til noget action fyldt vil man automatisk forvente
at der sker noget spændende, og på samme måde hvis man ser en scene og der
kommer noget trist musik vil man igen automatisk forvente at der sker noget
trist, som en person der dør eller de siger noget til hinanden der sårer den
andens følelser.
Personen
og point og view
Når man snakker om hovedperson kommer man ikke
uden om, de forskellige synspunkter fra personen og selve filmen, hvis man ser
en film lægger ser man fra tid til anden at de bruger ting som fugle perspektiv
til at vise forskellige ting som at en person bliver overvåget eller
manipuleret. På samme tid så kan frø perspektiv være med til at vise at
personen vi ser på er stærk, skærmende eller måske bare over alle de andre. Så er
der selvfølge normalt synspunkt, det er viser at en person ikke vil noget
specielt eller ikke søger nogle konflikter. Så er der også point of view som
betyder at man ser filmen fra en eller anden persons synspunkt, og dermed få
hele scenen eller filmen fra deres syn, hvilket betyder at når ting som fugle
og frø perspektiv sker er det ikke normalt fordi at de skal virke barske eller
lignende, nej det er mere bare for at skabe en normal persons syn.
Klipninger
og kamera:
Når man ser en film lægger man fra tid til
anden mærke til at de klipper ret hurtigt, hvilket kan indikerer en diskussion
eller at der sker noget spændende som f.eks. i en western skud duel kan du
finde på at klippe hurtigt imellem de to der skal duellere, og uret, dette er
med til at bygge en stor spænding op.
På samme tid så kan klipninger være med til at
skabe en spænding som søger for at man bliver og ser filmen eller programmet
selv om der kommer en reklame pause, dette kan gøres ved at lave et klip lige
inden der sker noget spændende, som f.eks. når de skal til at afsløre noget.
Under en bil scene kan man fra tid til anden komme
til at se bilen ude fra hvor kameraet følger bilen indtil et bestemt punkt hvor
det stopper dette kaldes panorering og er et værktøj som film producenter har
til at skabe en forventning, det bruge ofte i starten af film, eller inden de
kommer frem til en destination.
Derudover
er der ting som zoom og tarvelig som kan minde meget om hinanden men teknisk
set er meget forskellige, under traveling bliver kameraet fysisk flyttet
tættere på motivet mens under zoom bliver kameraets zoom funktion brugt til at
komme tættere på.
Så er der håndholdt, det er hvor en kameramand
går med et håndholdt kamera eller bare får det til at ligne, det bruges ofte
til p.o.v
Af Phil og Mikkel
Rigtig godt blogindlæg, jeg kan godt lide at i forklarer og går lidt i dybden med de forskellige analyse punkter #ilike1
SvarSlet