tirsdag den 7. april 2015

Kronik

Made by Buch & Wurst

Hvad er en kronik

I en kronik er modtageren en fiktiv læser af det medie, hvor du publicerer din kronik. Man skal vise at man kan argumentere retorisk.

Når man skal lave en kronik er arbejdet delt op i to faser

Tænkefase

Man skal definere hvilken avis ens kronik skal skrives i, og dermed målgruppen. Man skal have styr på hvordan ens argumenter skal vinkles så de passer til målgruppen. Sproget og ens selvfremstilling skal også passe til ens målgruppe.

Tænkefasen skal skrives i metadelen, hvor man begrunder sit valg af avis og beskriver hvordan man målretter ens kronik til målgruppen. Man skal beskrive målgruppens viden og holdninger, så man kan redegøre for de argumenter (hovedpåstand, belæg, hjemmel, rygdækning, gendrivelse) man bruger i kronikken. Man skal give eksempler på ens appelfrom. Til sidst skal man forklare om kronikkens opbygning og redegør for de retoriske virkemidler der er brugt i kronikken, afsluttet af ens selvfremstilling. 

Skrivefase

Det er vigtigt at have en fængende overskrift, manchet med hovedpunkter, mellemoverskrifter, spalter, afslutning der hænger sammen med indledningen.
Billeder trækker op hvis de har en sigende billedtekst og underbygger en pointe.
Brug af tekster fra nettet trækker op hvis de er relevante. Man skal dog huske at forholde sig kritisk til dem.
Man skal huske at angive ens kilder til sidst i kronikken. Fodnoter er iorden da det er en eksamenstekst og ikke en rigtig kronik.

Kilder:
http://www.emu.dk/modul/htx-dansk-kronik-htx-elever

1 kommentar:

  1. Den er opdelt godt i de vigtigste faser. De er korte og forklarende.

    SvarSlet