Det korte svar JO! Det syntes vi.
Hvorfor skal vi lære begge måder? Hvis vi kunne lægge fokus over på en metode, så kunne det være vi kunne finde ud af at sætte et rigtigt komma. Jeg var selv forvirret da jeg i min grammatik prøve i 9. klasse skulle sætte hak ud fra om jeg brugte startkomma eller om jeg ikke gjorde. Og jeg var ligeså forvirret da jeg fik forklaret hvad forskellen var.
Ud over dette syntes jeg slet ikke at det er vigtigt hvor man sætter kommaet, hvis bare teksten er forståelig. Hvis man kan lærer børn at sætte komma ved at sætte kryds og bolle, så skal man ikke forvirre ungerne med alle mulige andre regler, og undtagelser. Jeg synes istedet at det er vigtigt for børn at udvide deres sprog og bliver undervist i at formulerer sig.
Istedet bruger folkeskole lærene, og sågar gymnasiale lærene bruger deres ressourcer på at lærer om undtagelser så lær dog om kryds og bolle reglerne.
Af Anders Bay og Jonas J
Af Anders Bay og Jonas J
"så lær dog om kyds og bolle reglerne". Jeg syntes kryds og bolle reglerne er ældgamle, og vi har brug for noget nyt.
SvarSletVi har brug for Ole Togebys kommatering. Ole Togebys komma regler er sammenfatningsprincippet og parentesprincippet. Med dem kan vi sætte kommaerne hvor de høre til. Så man bedst muligt kan læse teksten, uden at kommaerne ødelægge det. Med det grammatiske komma, kommer der til at stå kommaer steder hvor de ikke burde, og derved rive en ud af teksten.