Sproghandlinger handler om hvordan man anvender sproget. Inden for dette er samtale
den mest almindelige form for kommunikation. Men en samtale er ikke bare en samtale.
En samtale målrettes efter hvem man snakker med og hvorfor denne samtale er opstået,
altså om denne er arbejds relateret eller eksempelvis om man bare vil føre en normal
uformel samtale, som en del af det sociale samvær.
En korrekt sprogbrug i forskellige former for samtaler er afgørende. Som i eksemplet overfor
kan det f.eks. i arbejdsrelation være ekstremt vigtigt at vælge sine ord med omhu.
Der findes fire overordnede typer af sproghandlinger: (Fra Begreb om dansk. Litteratur, sprog og medier kapitel 7)
- Informationsudvekslende:
fx meddele, svare, forklare
- Handlingsregulerende: a. regulering af andres handlinger: fx opfordre, bede, forlange b. regulering af egne handlinger: fx love, tilbyde, undskylde
- Holdnings-
og følelsesudtrykkende: fx vurderinger, sætninger med "jeg
synes", "julen er dejlig", gråd og latter
- Kontaktstrukturerende:
holde samtalen i gang, fx hilsner, tegn på at man lytter.
En anden sproghandling som ikke er nævnt i det overnævnte skema er inddirekte sproghandlinger. Disse kan også kaldes tvetydige sproghandlinger.
Indlægget er skrevet med udgangspunkt i danskbogen "Begreb om dansk. Litteratur, sprog og medier"
I har kortet redegørelsen meget ned, og det fungerer helt fint synes jeg!
SvarSletI jeres sidste stykke med de fire sproghandlinger, har i glemt kildehenvisning. Jeg synes også i mangler det sidste stykke med den tvetydige sproghandling.
Den sidste del, skulle havde været et citat. ellers er starten god ;)
SvarSletJeg kan rigtig godt lide jeres indledende stykke, det skaber en god forståelse af emnet hos læseren. Kan se at det sidste stykke er et citat, så der mangler en kilde henvisning, og så skal der lige rettes lidt i opsætningen.
SvarSletDet de andre sagde ;B
SvarSletDer mangler også nogen dele at teksten som ikke er skrevet her.
Virker meget som en opgave og ikke en blog
SvarSlet