mandag den 23. februar 2015

Det underforståede

Af Anders Bay og Jonas A.J.

Sproghandlinger handler om hvordan taleren ved hjælp af sproget viser hvordan han/hun forholder sig til det omkring sig. Dette kommer i forskellige former, der er den:
  • Informationsudvekslende sproghandling - fx meddele, svare, forklare
  • Handlingsregulerende sproghandling - fx opfordre, bede, forlange eller love, tilbyde, undskylde
  • Holdnings- og følelsesudtrykkende sproghandling - fx vurderinger, sætninger med jeg synes
  • Kontaktstrukturerende sproghandling - fx hilsner, tegn på at man lytter
Disse forskellige typer sproghandlinger bruger i forskellige former for samtaler, fx gives der i teksten et eksempel på at der er forskellige måder at snakke med læreren på, når man har glemt at aflevere en opgave. Man kan bortforklare sig ud af dem med informationsudvekslende sproghandling, eller man kan love at man afleverer næste gang handlingsregulerende sproghandling. Man kan også beklage at man ikke fik lavet det med følelsesudtrykkende sproghandling. Hver måde at forklare giver vidt forskellige resultater, og om det går godt kommer an på de to's indbyrdes forhold.


Hvis en sproghandling har flere forskellige sproghandlinger i sig kalder man dem indirekte sproghandlinger. Det kan fx være når man siger: "Det trækker". Det er en informationsudvekslende sproghandling der virker handlingsregulerende ved at lytteren skal lukke vinduet. Det er ofte i disse typer samtaler at der opstår misforståelser

Redegørelse af Sproghandlinger fra bogen "Begreber om dansk"

7 kommentarer:

  1. nananananan batman

    i får med en god struktur kommet godt rundt om emnet, hvilket er godt, en klart og tydelig beskrivelse :)

    godt gået G's

    SvarSlet
  2. Godt billede, men der mangler nogle forklaringer på de 4 sproghandlinger, et enkelt citat eller to ville ikke skade, ellers fin opbygning. ;)

    SvarSlet
  3. Der bliver skrevet lidt om alting, men der mangler nogen direkte eksempler f.eks. skrive nogen af de forskellige metoder der er når man snakker til læreren om de lektier man ikke har lavet. ;B

    SvarSlet
  4. #KæmpeVingerBagud
    Det ser godt ud! Grammatikken er fint, og det er kortet en hel del ned, måske en bette for meget. I kunne godt have givet et kort eksempel på hver sproghandling, og så stopper i lidt midt i en forklaring i teksten lige over jeres billede: "fx er der forskellige måder at snakke med læreren når man har glemt at aflevere en opgave." - Her kunne i godt have uddybet hvad i mener, det lyder lidt som om i bare er sprunget det over.

    SvarSlet
    Svar
    1. Self skal du pointere grammatikken ;)

      Slet
  5. #UdbytningAfOverskrift
    Jeg savner en overskrift der smager fryderen :3

    SvarSlet
  6. der mangler uddybning omkring hvad de fire sproghandlinger går ud på.
    det er godt skrevet/formuleret. de kommer ind på mange af de relevante ting.
    der mangler eksempler

    Skrevet af Mikkel & Anders G.

    SvarSlet