Af Kim Munk & Mike Fonseca
"En samtale er det mest almindelige når man kommunikere. En samtale er defineret ved at foregå mellem flere talende på samme tid og ved de talende skifter roller undervejs.
Udgangspunktet når man arbejde med disse sproghandlinger, er at den talende med sproget viser hvordan en person forholder sig til verden.".
Citrat fra "Begreb om dansk. Litteratur, sprog og medier, Kapitel 7- Samtale og regler for sproglig opførsel.
Når man undersøger samt analyserer benyttes "Pragmatik", hvor man kigger på hvilken sproghandling der bruges. Inden for sproghandlinger findes der 4 typer af sproghandlinger:
1. Informationsudvekslende. Den første er informations udvekslende, som f.eks. er meddele, svare, forklare.
2. Handlingsregulerende. Dernæst kommer handlings regulerende, der er delt ind i a og b regulering. A regulering er andres handlinger, eksempel vis at opfordre, bede, forlange. B regulering er ens egne handlinger, f.eks. hvis man lover noget, tilbyde noget eller undskylder for noget.
3. Holdnings- og følesseludtrykkende. Tredje type er holdnings samt følesesudtrykkende. Det er f.eks vurderinger, sætninger med "jeg synes", "julen er dejlig", gråd og latter.
4. Kontaktstrukturerende. Den fjerde og sidste type er kontaktstrukturende, hvilket er med til blandt andet at holde samtalen i gang, f.eks. hilsner eller tegn på at man lytter.
Indlægget er skrevet med udgangspunkt i danskbogen "Begreb om dansk. Litteratur, sprog og medier"
Kilde: http://begrebdansk.systime.dk/index.php?id=146
Billede kilde: http://fc.nrsbgym.dk/~lf/sproghandlinger/
Udgangspunktet når man arbejde med disse sproghandlinger, er at den talende med sproget viser hvordan en person forholder sig til verden.".
Citrat fra "Begreb om dansk. Litteratur, sprog og medier, Kapitel 7- Samtale og regler for sproglig opførsel.
Når man undersøger samt analyserer benyttes "Pragmatik", hvor man kigger på hvilken sproghandling der bruges. Inden for sproghandlinger findes der 4 typer af sproghandlinger:
1. Informationsudvekslende. Den første er informations udvekslende, som f.eks. er meddele, svare, forklare.
2. Handlingsregulerende. Dernæst kommer handlings regulerende, der er delt ind i a og b regulering. A regulering er andres handlinger, eksempel vis at opfordre, bede, forlange. B regulering er ens egne handlinger, f.eks. hvis man lover noget, tilbyde noget eller undskylder for noget.
3. Holdnings- og følesseludtrykkende. Tredje type er holdnings samt følesesudtrykkende. Det er f.eks vurderinger, sætninger med "jeg synes", "julen er dejlig", gråd og latter.
4. Kontaktstrukturerende. Den fjerde og sidste type er kontaktstrukturende, hvilket er med til blandt andet at holde samtalen i gang, f.eks. hilsner eller tegn på at man lytter.
Indlægget er skrevet med udgangspunkt i danskbogen "Begreb om dansk. Litteratur, sprog og medier"
Kilde: http://begrebdansk.systime.dk/index.php?id=146
Billede kilde: http://fc.nrsbgym.dk/~lf/sproghandlinger/
I bruger godt nok situationstegn til start, men i mangler en kildehenvisning. Derudover er der grammar fejl i jeres citat.
SvarSletI jeres eksempler for sproghandlinger, har i heller ikke kildehenvist, selvom i egentlig direkte har kopieret nogle store stykker.
Til sidst mangler i lidt om den tvetydige sproghandling, men ellers tror jeg at det er top dollaaa!
HØRT!
SletSET!
Sletden er modtaget, top dollaaa!!! :)
SvarSletden er modtaget, top dollaaa!!! :)
SvarSletDenne kommentar er fjernet af forfatteren.
SvarSletSynes jeres måde at skrive på er RIGTIG godt! :)
SvarSlet- Derudover synes jeg, at jeres overskrift er super kedelig =.=
Godt billede ;B
SvarSletResten er det som de andre sagde.
TOP DOLAAAA
"Sproghandlinger, ja hvad er det egentligt?" i får det til at lyde som en samtale, og ikke en redegørelse. Stort set hele teksten er taget fra den originale tekst, det skulle i stedet havdet været en parafrase. uddybning er hvad sproghandlingen med jeres egne ord mangler. I mangler at skrive fra hvilken tekst i redegører
SvarSlet